Even voorstellen: Martin Bakker, Sales Director bij Solar Nederland

Martin Bakker, Sales director Installatie National Accounts bij Solar Nederland vertelt ons over het bedrijf, de samenwerking met IncoNed Bouw en over de ontwikkelingen binnen de markt.

"In deze hoog competitieve markt waarin onze klanten actief zijn, draait het al lang niet meer om alleen het juiste product op het juiste moment tegen de juiste prijs te leveren. Onze klanten verwachten dat wij bij Solar al in een vroeg stadium van een project met hen meedenken. Daar kunnen wij het verschil maken."
Martin Bakker
Sales director

Even voorstellen

In Nederland behoort Solar tot de top 3 van groothandels voor verwarming en sanitair en in de top 5 van elektrotechnische groothandels voor de Nederlandse installateur. Solar Nederland B.V. maakt onderdeel uit van het Deense beursgenoteerde bedrijf Solar AS.

Bij Solar zijn wij voortdurend op zoek naar producten, diensten, digitale oplossingen en zakelijke mogelijkheden die de productiviteit van onze klanten kunnen verbeteren. Daarbij hebben we continue aandacht voor duurzaam bouwen en installeren. Als technische groothandel nemen wij onze verantwoordelijk voor de impact die we op onze omgeving hebben en helpen onze klanten om passende en duurzame keuzes te maken.

Met een aanbod van 330.000 technische producten leveren we de juiste producten op tijd, precies waar, wanneer en hoe de klant deze nodig heeft. Dat kan een technische oplossing zijn, maar ook oplossingen voor efficiënt voorraadbeheer en om kosten in de keten te besparen. Denk bijvoorbeeld aan bouwplaats logistiek, het Prefab aanleveren van onderdelen en advies op maat op het gebied van verlichting en duurzaamheid.

Vanuit zes Solar Kennis Centers en het hoofdkantoor in Alkmaar helpen we onze klanten bij hun bouw- en installatieopdrachten en specifieke vragen. Orders worden verwerkt op ons distributiecentrum in Alkmaar, een state-of-the-art warehouse met een AutoStore-systeem waar intelligente AutoStore-robots snel en efficiënt kunnen orderpicken. Daarmee garandeert Solar dat voorraadartikelen de volgende dag bij onze klanten afgeleverd worden. Bij de 15 Service Centers in de regio kunnen klanten uiteraard ook terecht voor technisch advies en daar liggen veel producten ook op voorraad.

Solar is net als ik voortdurend in ontwikkeling. Zo heb ik in de 35 jaar bij Solar diverse functies vervuld. Op dit moment stuur ik het team aan dat verantwoordelijk is voor National Accounts. Binnen deze afdeling bedienen wij vrijwel alle landelijke grote installateurs en ook inkoopcombinaties zoals DPS Bouw. Het contact verloopt erg prettig. Ik kijk uit naar de volgende stap in onze samenwerking.

Waar ben je trots op?

Ik ben vooral trots op de grote mate van kennis van de markt en onze producten van de medewerkers van Solar, zowel van Accountmanagers als van medewerkers van de afdeling Special Sales. Daardoor zijn wij in staat ons goed te verplaatsen in de dagelijkse problematiek die onze klanten ervaren. Zeker in deze bijzondere tijd met uitdagingen als schaarste van veel producten, de enorme prijsontwikkeling van veel materialen en de energietransitie.

Met onze kennis en expertise kijken we met onze klanten samen wat de beste toepassing en oplossing is en kunnen we passende alternatieven voorstellen. Zo brengen wij het kennisniveau van onze klanten direct op een hoger plan. In deze hoog competitieve markt waarin ze actief zijn, draait het namelijk al lang niet meer om alleen het juiste product op het juiste moment tegen de juiste prijs leveren. Onze klanten verwachten dat wij bij Solar al in een vroeg stadium van een project met hen meedenken. Daar kunnen wij het verschil maken. We zijn nu dus veel meer dan een leverancier van losse componenten; we zijn een kennispartner voor onze klanten.

Welke ontwikkelingen zijn er gaande bij SOLAR NEDERLAND en de branche? En hoe gaan jullie hiermee om?

De komende jaren ontstaat er een nog groter tekort aan technisch personeel. En dat terwijl er ruim voldoende bouw- en installatieprojecten zijn. De uitdaging zit ‘m voor onze klanten dus in het behouden en aantrekken van technisch talent, en zeker ook in het maximaal benutten van de capaciteit van bijvoorbeeld monteurs. Stel je voor dat je als monteur moeite hebt om de juiste materialen te vinden, bijvoorbeeld omdat er voorraadtekorten zijn. Daar gaat veel tijd in zitten. De groothandel kan dit werk uit handen nemen, zodat een monteur zijn tijd efficiënt kan besteden; aan de montage.

Een mooi voorbeeld is onze Fastbox. Met deze snelle bezorgservice levert Solar binnen één uur op locatie de producten en materialen die je voor een bouwproject nodig hebt. Zo voorkom je onnodige ritten naar service balies van een leverancier. Jij kunt als monteur lekker door blijven werken.

Ook Prefab is een groeiende trend waar wij als groothandel op inspelen. Door onderdelen vooraf samen te stellen en te monteren scheelt dit enorm veel tijd voor installatie op de bouwplaats. Zo biedt Solar onder meer voorgemonteerde stekerbare oplossingen.

Ons brede assortiment is ook een plus. Wij verkopen niet alleen elektro- en installatiematerialen, maar ook alles voor verwarming en sanitair. Een klant kan bij ons terecht voor het volledige project in woning- en utiliteitsbouw en industriële werkomgevingen. Eén adres dus voor advies, expertise en inkoop van technische producten. Een bijkomend voordeel hiervan is minder leveringen, minder ontvangstmomenten in het magazijn of op de bouwlocatie en minder facturen. En dit ondersteund met volop mogelijkheden voor e-business om snel en efficiënt bestellingen te plaatsen en elektronisch te factureren en te betalen.

Wat vind je van de samenwerking?

De deelnemers van IncoNed Bouw zijn vooral aannemers, die de focus hebben op de daadwerkelijke materiaalstromen die bij de bedrijfstak hoort. Duurzame oplossingen voor woning- en utiliteitsbouw zoals ventilatie, warmtepompen, PV-systemen in combinatie met reguliere installatiematerialen gaan een steeds grotere rol spelen. Daar kunnen we elkaar mee helpen en versterken.

Solar heeft volop kennis rondom de energietransitie en die delen we graag met onze klanten. Zowel van verduurzaming van producten en processen in nieuwbouw als ook bij het renoveren van bestaande woningen en (bedrijfs)panden. Het is niet voor niets onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Ik kijk met veel plezier uit naar gesprekken met de deelnemers van IncoNed Bouw om in kaart te brengen wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Heb je tips voor onze deelnemers?

Schoenmaker blijf bij je leest, zeg ik altijd. Met andere woorden: jullie weten als geen ander hoe je een mooie woning of bedrijfspand kunt (ver)bouwen. En wat de steeds verdergaande integratie van bouwkundige en technische aspecten van een project betreft, daarvoor kun je Solar inschakelen. Al in de aanbestedingsfase van een project adviseren wij je graag bij het inzetten van ‘slimme’ oplossingen, die het verschil kunnen maken in de propositie voor jouw klant. Door persoonlijk contact, kennis van zaken en een ongelofelijke drive helpen we je om jouw bedrijf nog productiever te maken. Want… stronger together!

Meer weten over Solar Nederland en/of de samenwerking met IncoNed Bouw?
Neem dan contact met ons op via 085-2101450 of info@inconed.nl.

Gerelateerde interviews

Mastermate
Mastermate, samen voor uw maximale resultaat
Mastermate gaat voor maximaal resultaat met een uitgekiend assortiment, deskundig advies en doordachte oplossingen.
Stef Manders en Martijn Aussems - Heras
Heras Mobile Fencing & Security, bouwhekken voor tijdelijke perimeterbeveiliging
Heras Mobile Fencing & Security, tijdelijke beveiliging met een concrete bijdrage.
Bob Honout - BUKO Waakt
BUKO Waakt, als veiligheid telt
"Naast inzien, monitoren en melden van beelden op het project, ook data-oplossingen voor verkeersmanagement. "